Sabtu, 27 November 2010

Hari yang berlalu biarkan, usahakan hari ini untuk hari esok…


Kata Dr Aidh Abdullah Al-Alqrni “yang berlalu biarlah berlalu, hari ini milik anda, masa depan akan datang dengan sendirinya” Itulah kata-kata seorang ulamak dalam bukunya “la Tahzan”. Kata-katanya cukup memberi inspirasi kepada kita bagi yang sedang melalui hari-hari yang begitu memeritkan, bagi yang merka yang sedang dilanda kegelisahan mahupun kesusahan ingat lah kata-kata ini “orang yang hari ini lebih baik dari semalam adalah orang yang beruntung, orang yang hari ini sama dengan hari semalam adalah orang yang malang, dan orang yang hari ini lebih buruk dari semalam adalah celaka” (athar). Ini menunjukkan kepada kita bahawa hidup mestilah dirangcang dengan rapi supay kita dapat dikatogorikan sebagai orang yang beruntung.

Teringat satu peristiwa yang cukup memberi pelajaran kepadaku, seorang sahabatku, seorang yang biasa tapi hidup,penuh dengan perangcangan hidup, melalui hidup-hidup yang tenang serta dalam keadaan senyum. Satu ketika saya melihatnya pada suatu pagi dia mengeluarkan dairi peribadinya, saya bertanya “adam, tulis apa dalam dairi?” katenye “xde tulis pape sangat, saja-saja buat plan hari ni” patutlah saya melihatnya sentiasa tenang dalam setiap pekerjaan, sume hasil yang dibuat menjadi malah member impak yang begitu besar kepada apa yang dibuat.

Jadi hari yang berlalu biarkan ia pergi tanpa rasa kesedihan dan jadikan ia sebagai sejarah yang tidak berulang, usahakan hari ini supaya ia cukup sempurna tanpa perlu menunggu hari esok, buatlah perancangan untuk hari esok supaya hari ini lebih baik dari semalam dan kita semua termasuk dikalangan orang-orang yang beruntung.


#BIAH SOLEH DAN SOLEHAH KEHIDUPAN SEMUA#(^-^)
Insan yang lemah...
Ibnumuborak990.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...