Ahad, 15 Julai 2012

NAK YAKIN?PILIHLAH YANG LEBIH MEYAKINKAN…


Nak yakin?jangan was-was. Macam mane tak naka bagi perasaan was-was datang? Rujuk kepada yang lebih pakar. nak makan,minum, beli barang, belajar lah…mari kita lihat Surah An-Nas..
  
1. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.
2. "Yang Menguasai sekalian manusia,
3. "Tuhan Yang berhak disembah oleh sekalian manusia,
4. "Dari kejahatan pembisik penghasut Yang timbul tenggelam, -
5. "Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke Dalam hati manusia, -
6. "(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia".

            Setiap masa kita dituntut 2 perkara yaitu berdoa dengan dengan mengharapkan semua perbuatan dilindungi oleh allah, yang ke dua belajar akan sesuatu perkara yang dilalui agar tidak “terpijak kedalam lubang yang sama untuk kali ke dua”.

            Surah An-Nas menceritakan mengenai akan penghasut yang menuju kea rah kejahatan yang terdiri daripada 2 jenis makhluk yaitu jin dan manusia. Syaitan terdiri daripada kalangan jin dan manusia,faham-faham jela yee…

            Di samping itu berdoalah setiap kali berbuat sesuatu dengan dimulai dengan “basmalah” supaya syaitan tidak mendekati apabila berbuat sesuatu perkara.

Antara yang terpenting adalah apabila belajar rujuklah kepada yang pakar, nak jadi makenik kereta jangan belajar dengan makenik kapal laut lak, mesti belajar dengan ahli. Fenomena sekarang yang terjadi adalah apabila terjadi sesuatu isu, kita suka bertanya kepada orang yang ada publisiti tetapi mereka bukan orang yang sepatutnya yang boleh ditanya dan akhirnya “nak pergi ke Bandar tetapi jatuh ke longkang”.

Berdoalah supaya sentiasa yakin akan sesuatu perkara dengan ilmu yang datangnya dari wahyu bukannya datang dari sumber yang meragukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...